Den första felregeln i konsumentköplagen utgår ifrån det avtal som du och säljaren träffat i samband med att du köpte varan. Eftersom den vanligaste situationen är att du köper en vara i en butik kan det vara svårt att veta vad det här betyder egentligen. Denna felregel måste därför ”översättas” och förklaras vad den innebär i mer vanliga, vardagliga, situationer.
Utgångpunkten när du handlar i en butik eller beställer något är att du ingår ett avtal med säljaren om att köpa en vara av ett visst märke och en viss modell och kanske även till ett visst antal. Om du exempelvis beställde 10 tennisbollar så är det ett fel om du bara får 9 stycken. Det är även vanligt att det står vilken färg det ska vara på varan och kanske även att det är en ny vara och inte en begagnad.
Den här regeln betyder att varje avvikelse från vad som står på beställningsbekräftelsen eller jämfört med vad du och säljaren pratat och kommit överens om i butiken är att anse som ett fel ur juridiskt perspektiv.
Om du beställer en tv av märket Sony av modell 55AG9 är det alltså ett fel om du får en Samsung istället. Även om den har exakt samma kvalitet och funktioner som Sonyn. Även om du får en Sony 55AG8 är det ett fel. På samma sätt är det också ett fel om du får en vit tv istället för en svart.
Eftersom det är sällan det skrivs ett formellt avtal när du köper något i butik kan det i efterhand vara svårt att veta eller visa vad som egentligen avtalades. Kvittot ses då som en bekräftelse, ett slags bevis, på köpet och vad ni har avtalat. Står det även fel på kvittot kan det alltså vara svårt att visa att du egentligen ville köpa något annat. Om du beställer på internet brukar det normalt skickas ut en orderbekräftelse som fungerar på samma sätt. Är du osäker om det blev rätt är det alltså bra att kolla kvittot så fort som möjligt.
För varor som behöver instruktioner eller anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel så krävs det att dessa skickas med eller följer med varan. Saknas sådana är det alltså ett fel på varan.
Här är det ibland svårt att avgöra om det behövs instruktioner och om sådana saknas. En bra utgångspunkt är att om du som konsument känner att du hade behövt information om tex installlation eller användning så borde du ha fått det. Det enklaste är då att höra av sig till säljaren så kan du säkert få instruktioner utskickat till dig. Rent rättsligt är det dock att anse som ett fel på varan och du kan då ha rätt även till ytterligare åtgärder, som ett prisavdrag.
Gemensamt för det som står här nedan är att det bara gäller om ni inte har avtalat om något annat. Det betyder att om det står något annat i avtalet så har det företräde och gäller i första hand.
Generellt kan även sägas att du ska kunna räkna med att använda den här vara på det sätt som den normalt är tänkt att användas. Om detta inte skulle gå av någon anledning så är det ett fel på varan. Även om du vid köpet har sagt eller förklarat för säljaren att du tänkt använda den här varan till något särskilt så ska du kunna räkna med att det går. Annars ska säljaren ha informerat dig om detta eller föreslagit ett bättre alternativ för dig i butiken. Det här innebär att om du gått till en butik och bett om hjälp för att hitta en vara för att du ska ha den till en särskild sak, om detta sedan inte stämmer och du inte kan använda varan till detta så anses det som ett fel, trots att det egentligen i sig inte är något fel på själva varan.
I övrigt kan du även kräva att vara stämmer överens med ett test eller provexemplar som du fått se eller testa i butiken. Du kan även kräva att varan ska komma med en vettig förpackning så att varan bevaras och skyddas.
Om du tycker att något av ovanstående situationer stämmer överens på ditt fall så är det alltså fel på varan och du kan då vända dig till stället du köpt den eller den säljaren och kräva olika typer av åtgärder. Läs mer om vilka rättigheter du har och hur du går tillväga här.