Kontakta oss: info@legalfriend.se

Om säljaren inte informerat dig om en egenskap hos varan (16 § 3 st. 2 p.)

Du har rätt att lita på att du får all den information du behöver av säljaren i samband med ditt köp. Den här felregeln finns till för att undvika tråkiga överraskningar när du kommer hem efter köpet, eller till och med när du har använt den ett tag. Även om den har alla egenskaper som du frågat efter kan det ju finnas något som gör att du inte alls ville ha varan, om du hade vetat om det, exempelvis kanske materialet på varan är väldigt ömtåligt eller blir en annan färg efter att du använt varan ett tag.

Butiken eller säljaren får alltså inte undvika att ge dig information om egenskaper som de förstår är av betydelse för dig när du väljer just den här varan.

Den här felregeln är lite knepigare än den först verkar. Utgångspunkten är att om du förklarar i butiken vad du behöver för egenskaper och funktioner på varan så får säljaren inte strunta i eller undvika att informera dig om att varan har en viss egenskap.

Exempel: Om du ska köpa en bil och du har sagt att du vill ha en viss typ av däck för det krävs där du ska köra bilen. Om det då förvisso är den typen av däck på bilen, men de är tillverkade av ett annat material som gör att du måste byta däck oftare, då måste säljaren informera dig om att de här däcken inte har samma slitstyrka som andra däck av samma typ.

Det krävs att säljaren visste om eller borde ha vetat att den här varan hade den här egenskapen. Säljaren kan alltså inte veta allt om alla varor men kan inte heller ursäkta sig helt genom okunskap. Att däcken i exemplet ovan slits mycket snabbare än andra liknande däck kan troligen vara en sådan egenskap som säljaren borde ha kunskap om. Det spelar då ingen roll om just den här säljaren visste det eller inte. Det räknas ändå som ett fel.

Det krävs även att du borde ha räknat med att få den här informationen av säljaren. Det som styr detta är till stor del vad du själv kan se och upptäcka i butiken genom att titta på och undersöka varan innan köpet. Är det inget som framgår då utan det kommer att visa sig först senare är nog chansen stor att säljaren borde gett dig informationen.

Underlåtenheten måste antas ha inverkat på köpet

Det räcker inte med att du kan visa att det fanns någon egenskap som säljaren struntade i att berätta för dig innan köpet. Du måste också kunna visa att just den här egenskapen var av betydelse för dig vid köpet och alltså påverkade om du skulle köpa just den här varan eller inte.

Eftersom du oftast upptäcker i efterhand att varan saknar en viss egenskap som du efterfrågat och som du tycker att ”det här borde väl ändå säljaren ha berättat i butiken innan vi köpte varan!” kan det vara väldigt svårt att visa att just detta inverkat på köpet.

Om det rör ett större inköp kanske du haft en särskild personlig säljare vilket då underlättar när du beskriver de kontakter och möten ni haft före köpet. Trots detta har säljaren ofta en annan bild av era samtal och om du då saknar anteckningar eller annan dokumentation av vad ni diskuterat innan mötet blir det svårt att visa vem som har rätt.

Vad kan du då göra?

Om du tycker att detta stämmer överens med ditt fall så är det alltså fel på varan och du kan då vända dig till stället du köpt den eller den säljaren och kräva olika typer av åtgärder. Läs mer om vilka rättigheter du har och hur du går tillväga här.